Müziğin "Anka Kuşu" olarak adlandırılan Adagio, 17.yy'da oluşan Barok Dönemi bestecilerinden Tomaso Albinoni'nin en bilinen eseri.
Emma Baker'ın hazırladığı "Büyük eserlerin ardındaki hikâyeler" serisinde, İtalyan besteci Tomaso Albinoni'nin ünlü Adagio'su șu sözlerle anlatılıyor:
.
"Şubat 1945'te müttefiklerin bombardımanından sonra
Dresden, yanmış yıkılmıştı. Geriye kalan kültürel
eserlerini kurtarabilmek için İkinci Dünya Savaş
sonrası bu kente gidenlerin arasında italyan müzikolog
Remo Giazotto da bulunuyordu. İtalyan Barok müziği
özellikle Tomaso Albinoni ve Antonio Vivaldi
konusunda uzman olan Giazotto, o sıralar Albinoni'nin
biyografisi üzerinde çalışmaktaydı. Savaş öncesi
Dresden Devlet Kütüphanesi önemli manüskriptleri
barındırıyordu; İtalyan müzikolog, geriye kalanları
kurtarmak ve kataloglamak üzere işe koyuldu.
Ne yazık ki çoğu șey yok olmuştu. Bunların arasında
Albinoni'nin eserleri de bulunmaktaydı. Ancak
Giazotto bu yıkımın içinde bestecinin bir trio sonatının
motiflerini bulmayı bașardı. Sonattan geriye kalan tek
șey yavaş bölümden bazı motiflerdi (bas hattı ve 6
melodi ölçüsü). İtalyan müzikolog, Venedik Barok stili konusundaki bilgisini kullanarak bulduklarında tam
bir bölüm ortaya çıkardı. Bu, Albinoni'nin o ünlü
Adagio'suydu. Eserdeki o büyüleyici yaylılar, bu eseri
Barok müzik tarihinin en önemli eserlerinden birisi
yapmıştı. Giazotto, bombalarla harabeye dönmüş
Dresden'in küllerinden bir Anka Kuşu'nun doğmasını sağlamıştı. Ama elbette hepimizin bildiği üzere Anka Kuşu
mitolojik bir kuştur ve bu nedenle gerçek, görünenden
farklı olabilir: İtalyan müzikolog Remo Giazotto, 1998
yılındaki ölümünden kısa bir süre önce şaşırtıcı bir
açıklama yapmış ve ortada hiç bir zaman bir
manuskriptin olmadığını ve Albinoni'nin Adagio'su
olarak bilinen ve sevilen eserin aslında, kendisinin
1945 yılında yazdığı bir Barok pastiş olduğu iddiasında
bulunmuștu. Bu açıklama müzik tutkunlarının
ayaklarının altındaki halıyı çekmek gibi bir şeydi.
Giazotto'nun iddiasına inanılabilir miydi? Doğru
söylediğine dair bir kanıt da yoktu. Ve müzikolog, bu
sırla birlikte ölmüştü. İlginç olan șey ise, Dresden
Devlet Kütüphanesi'nde Giazotto'nun üzerinde
çalıştığını iddia ettiği trio sonatının çerçevesiyle ilgili
bir kayıt da bulunmadı.
Albinoni'nin Adagio'sunun üzerindeki sır perdesi hala
açılabilmiş değil. Tek tesellimiz burada sorgulananın
eserin kalitesi değil de kaynağının olması."
.
İyi dinlemeler...