Film Eleştirisi
Angel Heart (Şeytan Çıkmazı, A. Parker, 87)
"Angel Heart" filminde göstergeler, sembolik bir anlam taşıyan önemli bir tema olarak kullanılır ve hikayenin çözüme ulaşmasında yardımcı araçlar olarak görev alırlar. Bu göstergeler, Harry Angel’ın kimliğini sorgulamasına ve gerçeğin ortaya çıkarılmasına yardımcı olur. Ayrıca, göstergeler, filmin temasına katkıda bulunarak, karmaşık, gizemli ve gerilimli bir atmosfer yaratır.
Filmde sık sık gösterilen havalandırma ve pervaneler, asansörler, demir kapılar ve parmaklıklar olay örgüsünde geçmiş ve gelecekte yaşanacak olayların yansımasını yaratır. İnsanın karmaşık doğasına ve yaşamına işaret eder. Daha önce yaşanan ya da yaşanacak olayların haberciliğini yapıyor gibi görünür. Pervaneler, kaçınılmaz bir son olan ölümün döngüsünü yansıtır. Dedektif, önceki bedeninde ölümden ve yazgısından kaçabilmek için her yolu denemiştir. Ölüm yine de onun peşinde olan ve kaçamayacağı bir gerçek olarak karşısına çıkmaktadır. Harry Angel, başladığı noktaya geri döner ve diğer bedeninde işlediği günahların bedelini ödemeye başlar. Asansörler ve demir parmaklıklar cehennemi tasvir eder biçimdedir. Asansörler bir yolcuğu ifade ettiği gibi, aşağı doğru, karanlığa hareket asansörler ve merdivenler cehenneme yapılan bir yolculuk gibi işler. İşlediği günahların cezasını çekeceği cehennemi aşağıya doğru giderek bulur. Ayrıca asansörler sıkışık ve dar bir ortam olarak filmdeki karanlık ve gerilim unsurlarını güçlendirir konumdadır
Filmde kanın yoğun kullanımı insanlığın karanlık yönüne atıflarda bulunur ve ayrıca yaşamın kaynağı olarak görülür. Dedektifin Voodoo ritüeline tanıklık ettiği sahnede kanın tasviri, şeytani varlıkların varlığına işaret eder ve filmin etkili anlamlarından olan insan doğasındaki karanlık yönleri vurgular. Harry Angel, kendi bedenini de kan içerisinde gördüğü anlara tanıklık ederiz. Kan, işlediği günahları, suçları ve taşıdıkları sırların bir kalıntısı ve izi olarak bedeninde yayılır.
Filmde önemli bir parçaya sahip olan, Louisiana’da yaşayan Afro-Amerikan topluluğun voodoo kültürüdür. Voodoo’nun güçlü ve gizemli doğasının anlatılışına da tanıklık ederiz. Karakterlerin hayatını şekillendiren bir inanç sistemi olarak rol alır ve gizemli bir atmosfer yaratımında, hikaye anlatımına büyük katkıda bulunur. Özellikle Epiphany karakterinin adı "aydınlanma", "anlama", "keşfetme" anlamlarına gelir. Harry Angel’ın kendisini keşfetmesinde ve hafızasına geri kavuşmasında yönlendirici bir karakter olmuştur. Son sahnelerde Harry Angel, aslında kendisi olan Johnny Favorite'i hatırlamaya başlamıştır ve voodoo büyüsü sonucu lanetlendiğini ve ruhunu şeytana satmış olduğunu hafızasını tekrar kazanarak anımsar. Bu keşif onu çıldırmaya sürükler ve film, Johnny Favorite'in kendini asarak intihar ettiği ve Harry Angel'in ruhunu şeytana satmasından kaynaklanan ölümcül sonla biter.