Bir adam vardı kara yağız.
Kaşları çatık, yüreği yufka…
Veresiyesi yoktu sözlerinin. Peşindi duyguları ve yansımaları.
“Sevemedim şu parayı, Hoş, o da beni sevmiyor ya!” derdi sık sık. Sevmezlerdi de birbirlerini, doğruydu. Eli açık, yüreği sımsıkı kapalıydı çoğu kez.
O kara yağız, kaşları çatık, yüreği yufka adam buralara sığamadı hiçbir zaman. Sebepliydi sebepsizdi, kırgınlıktı kızgınlıktı, topladı hepsini ve kaçışları seçti.
Kâh toprağa, sabahtan akşama kadar güneş altında kâh kadehindeki aslana, akşamdan sabaha içine yağan yağmurlar altında…
Yavanlığına ve yalnızlığına, kahpeliğine ve bütün çarpık yüzlerine vururdu hayatın kadeh kadeh…
Kahkahalarla gülerken karşısında gece ile gündüz, kırılan sadece kadehler miydi? Değildi elbet.
Kırıkları ciğerine saplanırdı, içinden ağlardı. Dünya, olduğu yere saplanırdı. Saplandığı görünürdü…
Derin derin iç çekişleri duyulurdu ta uzaklardan. Kime ve neye çektiği kimine göre meçhul, anlamsız... Oysaki adı vardı meçhulün. Ama san’ı çalınmıştı ve neş’esi.
Vakitsiz, kim bilir belki de boş bulunup düştüğü tuzaklardan…
Cesurdu, ataktı, bilgiliydi. Yardımsever ve konuşkandı da…
Ya duyguları? İşte, onlar “korkak, ürkek ve küs”tü.
Sesi ondan sertti, bağırır gibi konuşurdu ama bazıları anlamazdı, bağırdığını zannederdi.
Anlayansa bilirdi aslında sadece konuştuğunu; daha doğrusu anlatmaya çalıştığını, anlaşılmak için çabaladığını... O da anlayanın, anladığını anlardı…
Göz göze gelince anlayanlarla, biraz fırtınalar diner; azıcık kızgınlıklar yatışır, başını hafifçe eğip yana belli belirsiz gülümserdi. Göz göze gülümserlerdi birbirlerini anlayanlar…
Korkularını ise kendi bildi sadece. Hiç hissettirmedi.
Öyle anlarda kaşlarını daha çok çattı kuvvetle muhtemel…
O pazar… Pazartesiden önceki gün…
Onu “anlayan”, inanmadı duyduğunda.
O soğuk “Alo!”dan sonra gelen duygusuz, “pat” diye, “Koca Çınar”ın yıkıldığını duyuran yabancı ve hastane kokan ses sanrı olmalıydı ya da kâbus!..
Toroslar’ı aşarken (kaç kez birlikte aşmışlardı bu dağları aynı otobüste ya da trende) yürek ağızda, sorular yanıtsız, sorular soluksuz, sorular sırasını şaşırmış dönüp duruyordu; “Neden?”, “Nasıl?”, “Niçin?”.
Ve sonunda hep aynı yanıtla bitiyordu: “Yalan!”... ”Yalan olsun!”
"Tepetaklak olmanın" tam karşılığı buydu demek ki. Böylesi bir acının dibine ilk vuruş!
Dil, onun sevdiği şarkıları söylüyordu isyanlarla verilen aralarda;
“Kalbimin sahibi sensin…” başlıyor, ardından “Şarap mahzende yıllanır, aşkın kalbimde yıllanıyor…”la “İkisini birden içtim” der gibi başı dönüyordu.
… Her tarafta, içeride, dışarıda milyonlarca kadeh kırılıyordu…
İri kıyım, kara yağız adam; bembeyaz saçları, dimdik başı ve çatık kaşlarıyla mağrur ve yalnızdı yine…
Daha heybetli -sahi, bu denli boylu boslu muydu yoksa biz mi alışmıştık kalıbına?- ve daha yalnızdı küçük bir ilçe hastanesinin üç beş tabutluk morgunda.
O kara yağız, iri kıyım, “kaşları çatık yüreği yufka”yla; “sırdaş, dost, arkadaş”la zaman zaman kızgınlıkları olsa da birbirlerini iyi tanıyan ve anlayanların “o ses”ten, o sesteki “ton ve anlayış”tan mahrumiyet yılları başlıyordu…
Artık ne zaman duyulsa bu şarkı:
“…Ağlarım ağlarım geceler boyunca
Anılar dalga dalga
Sahilime vurunca
Bir selâm gelince
Bir selâ verilince
Ağlarım arkadaş şarkısını duyunca…”
nota nota, sözcük sözcük oyar durur içini başta, “o”nu anlayanın ve “onun gibi” olanları anlayanların…
Yüreğin “içi” yanıyordu!
O adama,
Kara yağız, kaşları çatık, yüreği yufkaya…
Can
2020-10-28T21:19:59+03:00Öneri ve eleştirileriniz dikkate alınacak değerde. Bu "öykü-şiir"in kökünde, roman yazılabilecek kadar ayrıntı mevcut aslına bakarsanız. Göz önünde bulunduracağım tabii. Teşekkürler.
Berat Bahadır Seyhan
2020-10-28T20:57:49+03:00Okurken öyküyle şiir arasında ama daha çok öyküye yakın bir tür olduğu izlenimini veriyor ancak bir tür mensur şiir veyahut manzum hikaye diye tanımlayamıyorum bu eseri. Bu Öykü şiirin içindeki o adamın anlatısız silik tasviri sebepsizce aniden, vurucu bir şekilde ölümü, sonrasında duyulan pişmanlık hissi her ne kadar postmodern öykünün artık klasikleşmiş özellikleri de olsa burada gayet yerinde kullanılmış ve öyküye dair herhangi bir kopukluk yaratmamış. Ancak bana sorulacak olursa adamın durumu daha derinlemesine incelenip onun üzerinden bir insanın sıkıntıları, sancıları ve bunları yansıtmamaya çalışmasının ve onu "anlayan"ların onu ne kadar anladığından şüphe duymasına yönelik incelemeler, çözümlemeler yapılabilirdi. Bu bakımdan biraz kısa kalmış ve vuruculuğu üst düzeye çekmek için adamın beklenmedik ölümünü sona koymak mantıklı olabilirdi. Biraz düzenleme ve detaylandırma ile çok güzel bir öykü-şiir olabilir.