An kelimesinin iki anlami var: Lahza ve zihin. Lahza zamanin bolunemeyecek denli kucuk parçası demek. Anlamak kelimesini kelimenin lahza anlamina gelen kokeninden ele alirsak zamanin bolunemeyecek denli kucuk bir parcasinin icinde ansizin (yani yine zamanin bolunemeyecek denli kucuk bir parçası boyunca) yer almak, o kucuk zaman dilimini tekrar yaratmak ve icinde bulunmak anlamina geldigini soyleyebiliriz.

Zihin kokenli anlami ise tahmin edilebilecegi uzere kavramak.

Anlamsiz kelimesinin ise bu durumda yine iki anlami oluyor. 1: Kavranilmaya muhalif ya da muhalif dahi olamayacak konumda olan. Cunku herhangi bir nitelige yakistirilmak icin elinde yeteri kadar ozellik bulundurmayan; ki bunu sacma olan seklinde de ifade edebiliriz, sacma mantiga aykiri demek, mantik ise algimizin bir oyunudur, algimiza ket vurarak dusuncelerimizi kaliplastiran kavramlar mantigimizi peyda eder, akla ve mantiga aykiri olan ise algilarimizin, yani toplumun literaturunun disinda kalandir. Bir kelime icine oturacagi herhangi bir kalip olmadan -bir insanin bedeni gibi- elestirilemez, yargilanamaz, hakkinda yorum yapilmaya acik degildir. Kelimeler gorunur dunyayi algilayis bicimimizi etkiler.

2: Zamanda portal acamayan, kisiyi geriye goturme yetisine sahip olmayan cunku elinin altinda gecmis ve simdiki zaman arasindaki bu bahis konusu uzantiyi yaratabilecek seyleri bulundurmayan. (Genellikle buna hafiza sorunlari ya da zaman farkinin coklugu sebep olur.) Hakiki olani toplumun ket vurdugu algimizla kavramaya calismamiz yersizdir, yapamayiz da; bu nedenle bircok seyi sacma seklinde nitelemeyi tercih ederiz. Esasinda hakikiyat algimizin disinda barinir. Algimizin disina varabilmek icin de toplum algisinin hududunu gecmemiz gerekir.

Insani yaratan toplumdur; insan toplumun bir urunudur, kurgudur, sahtedir; toplum insanlari ve insanlar toplumu var kildigi icin toplum ile insanlar olarak aramizdaki kopru kopamaz. Belki farkindaliklar zamani hizlandirip bu koprunun kohneme vaktini one cekebilir fakat o kopru biz sahneden cekilene degin her daim mevcut olacaktir. Zamani hizlandirmak ise bize duser.

Zaman: Gunes'in ve yildizlarin acisal uzakligina karsilik bir olcut.

 Kutlecekim kanunu mumkunaten calisir. Agir bir sey gerek tum konumlari degistirip acilari yerle bir edecek. Bir dusunce. Bir farkina varis. Ben. Benlige varis. Insanliktan siyrilis. Toplumun yaratilarini irdeleyerek dinden kopus. Tanri'ya veda. Ben'e yonelis. Kendi kendine var olus. Kendi kendine yetmek eylemini devre ici kılış.

Ben'e yonelmek Zaman'i katletmektir. Zaman'i katletmek Ben icin vaciptir fakat Ben Zaman'i ancak yaralayabilir. Boslugu, gercek sanilani, goruleni buker. Sorgulamak burada en onemli nokta; irdelemek, anlamlandirmaya cabalamak.

Her gunah farkli bir cehennem azabina tekabul eder ama Ben'in dunyasinda katli vacip olani katletmemek tek gunahtir. Ben'in dunyasinda Zaman'dan baska ilah yoktur ve Zaman cennetine kimseyi istemediginden Ben'i niteliksiz olarak yaratmistir. Kallestir. Fakat bir karadelik onu -Zaman'i- katlayarak var olabilecek kapasitededir.

Anlamak bu noktada hakiki olani kavramaya kucuk bir adimdir. Zaman'in gencligine gidilir, orada bir muddet -bir lahza- vakit geçirilir. Zaman'in iki farkli versiyonu incelenir ve celiskilerin, kopukluklarin ayirdina varilir. Zaman'in yalanlari ortaya cikarilir. Hakikiyat Zaman'in kallesliklerinin ardinda saklidir.


Renkler: Isigin gozde olusturdugu duyum.

Hakiki olan renkler degil, duyumdur. Fakat renkler burada hakikiyata varisa en onemli araci oldugundan anlamlandirildiklarinda kisiyi bircok yere goturebilecek potansiyeldedir. Dedigim gibi, anlamlandirmak hakiki olana yaklasmak icin koca bir adim; toplumun var kildigi o hududu gecmek icin bir aracidir.

Isigin kaynagi yuksek bir kutlecekim kuvvetine sahip olan her seydedir. Isigin kaynagi bosluktadir; Zaman'da.

 Esasinda renk diye bir sey yoktur. Siyah renk degildir, siyah hakikidir. Siyaha ulasmak icin tum renkleri kesfetmemiz gerekir.


Eigengrau: Görülebilen siyaha en yakın ton. Siyah sandigimiz her sey aslinda eigengraudur, ben ise hakiki olani taklit ettigi icin ondan nefret eder ve onu kalles olan tek renk sinifina sokarim.


Mavi de yesil de, kirmizi da, sari da, mor da, turuncu da siyahtir. Onlari anlamlandirirsak Siyah'ı "hakikaten" gormeye yaklasiriz.

Siyah Zaman'dir. Zaman'i katletmek icin once bulmak gerekir.